Gårdagens mums!


Jag gillar att laga mat, att hitta på egna recept. Igår komponerade jag ihop en gryta, som jag blev väldigt nöjd med. Lägger därför den på bloggen, så jag kommer ihåg det och andra hugade kan prova!

Köttgryta med aprikoser:


4-500 gram nöttkött
1 burk aprikoser med spad
ca 5 champinjoner
1/2-1 hackad gul lök
1.5 dl chilisås
0.5-1 tsk curry
salt
2.5 dl grädde

Börja med att marinera nötkött i tärningar i olja och kryddor såsom t ex peppar, chili och kanske curry över natten.

Följande dag bryner du först köttet i t ex smör eller margarin.

Därefter ska köttet kokas i 3-4 dl vatten + oxköttsfond (eller köttbuljongtärning) i minst 2 timmar så det blir riktigt mört.

Sedan tar du och häller bort (glöm inte det, annars blir det köttsoppa av det hela) kokvattnet.

Häll 2.5 dl matlagningsgrädde, 1 tsk curry, 1.5 dl chilisås samt spadet ifrån en bruk aprikoser, över köttbitarna grytan istället. Låt puttra i 60 minuter!

Under tiden fräser du 1/2-1 gul lök samt några skivade champinjoner. Lägg i grytan efter ca halva koktiden, då läggerer du också ned de konserverade aprikoserna. Lägg i majzena redningsmjöl om grytan är för tunn då den ser färdig ut.

 När grytan är klar saltar du efter behag.
 Servera med potatis, ris och grönsaker.

Detta blir en söt och ganska barnvänlig gryta :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0