Det här med smink och krämande, lite farligt...

Igår ägnade jag kvällen åt You Tube, jätteroligt, vad många sköna människr det finns där ute i världen som lägger upp diverse klipp med sig själva :-)

Givetvis spanade jag in några smink och beautyklipp också och blev lite beklämd. Vissa tjejer vekar vara helt besatta av att få vacker hud! Jag räknade ut att en tjej som visade sin morgonrutin använde 10(!!!) olika produkter i sitt ansikte, bland annat flera olika fuktkrämer och två olika ögoncremer!

Jag läste en gång i makens amerikanska dermatologi (lära om hud) bok att en stor andel av de kvinnor som drabbas av Perioral Dermatit är just unga, välvårdade kvinnor och det beror på att för varje kräm de lägger på sin hud riskerar huden att reagera allergiskt och när man "vårdat" huden tillräckligt länge med massor av krämer och smink, reagerar huden till slut negatvt och slå bakut.


Skulle förmoda att många av de här unga tjejerna som lägger tiotals krämer på sin hud dagligen (ofta dyra) kommer utveckla denna sjukdom och det är verkligen tragiskt, för den blir man inte vacker av! Samtidigt var det ingen kritisk kommentar under filmerna, utan andra kvinnor avundades snarare den tjej som hade råd att "vårda" huden så enormt mycket.

Ganska tragiskt anser jag, samtidigt tror jag det än då länge är en amerikansk företeelse detta med att övervårda sin hud.



Personligen avänder jag just nu varje morgon:

  • Ansiktsvatten eller rengöringskräm
  • Serum
  • Fuktkräm
  • t-zonkräm på näsan

Jag är jättesugen på att testa Cliniques moisture surge ansiktsspray, men vågar inte för jag är så rädd att utveckla Perioral Dermatit. Av samma orsak undviker jag primers till vardags.

Vore intressant att veta vad du som läser detta tänker kring att övervårda sin hud och att sminka sig för mycket!



Kommentarer
Postat av: Hanna

Det enda jag använder i ansiktet är vatten och så smörjer jag in ansiktet med nivea. Kanonbra.

2009-08-31 @ 09:12:50
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Postat av: Mrsmodesty



Det låter som ett billigt och bra alternativ, ibland är less more :-)

2009-09-03 @ 23:32:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0